Μοντεσσοριανή μέθοδος τι είναι

Γράφει η *Μαρία Ζαφρανά, ομότιμη καθηγήτρια του Τμήματος Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

Το όνομά του το πήρε από τη Μαρία Μοντεσσόρι τη μεγαλύτερη παιδαγωγό του εικοστού αιώνα.

Τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας είναι εξαιρετικά χρήσιμο να αναπτύσσονται μέσα σε ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα κάθε είδους, και να έχουν τη δυνατότητα να κινούνται αυτόνομα και ελεύθερα.

Θα πρέπει να μπορούν να επιλέγουν δραστηριότητες και να δημιουργούν έργα που έχουν νόημα γι αυτά. Βέβαια για την εξατομικευμένη μάθηση απαιτείται η ύπαρξη πλούσιου, επιστημονικά σχεδιασμένου  εποπτικού υλικού νοητικής ανάπτυξης, όπως είναι για παράδειγμα το υλικό της Μοντεσσόρι για τα μαθηματικά που βοηθά το παιδί να μεταβεί αβίαστα από το συγκεκριμένο, στο συμβολικό και τέλος στο αφηρημένο.

Το μοντεσσοριανό αυτό υλικό  αξιολογήθηκε το 2005, ως το καλύτερο στον κόσμο για την ανάπτυξη της λογικής-μαθηματικής σκέψης του παιδιού της προσχολικής ηλικίας.

Το μικρό παιδί μπορεί - δουλεύοντας μόνο του πάνω σε συγκεκριμένο παιδαγωγικό υλικό - να μάθει να γράφει, να διαβάζει και να εκτελεί μαθηματικές πράξεις όπως πρόσθεση, αφαίρεση διαίρεση και πολλαπλασιασμό. Δουλεύοντας το παιδί με τα υλικά αυτά, που συγκεκριμενοποιούν αφηρημένες έννοιες, εξοικειώνεται βαθμιαία και μεθοδικά με τον επιστημονικό τρόπο σκέψης, αφομοιώνοντας βασικές έννοιες, απαραίτητες για τη νοητική του ανάπτυξη.

Επίσης με τις ασκήσεις πρακτικού βίου όπως και αισθητηριακού το παιδί ανακαλύπτει τον κόσμο εντελώς φυσικά και εμπειρικά.

Πρωταρχικός στόχος μιας σύγχρονης μοντεσσοριανής εκπαίδευσης που στηρίζεται στα δεδομένα των Νευροεπιστημών που μελετούν τη δομή και λειτουργία του εγκεφάλου, είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος, υλικού και πνευματικού, που διευκολύνει την απρόσκοπτη ανάπτυξη του εγκεφάλου του παιδιού στη χρυσή εποχή για μάθηση, που είναι η προσχολική ηλικία.

Είναι ένα περιβάλλον που προωθεί τις σχέσεις ισοτιμίας, συνεργασίας και αλληλεγγύης μεταξύ ενηλίκων και παιδιών και συντείνει στην ομαλή κοινωνικοποίηση και την απρόσκοπτη νοητική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.

Η μοντεσσοριανή εκπαίδευση είναι παιδοκεντρική. Ενισχύει και παρακινεί την ελεύθερη δράση του παιδιού, μέσα σε ένα περιβάλλον καλαίσθητο και εξοπλισμένο με πλούσιο εποπτικό υλικό. Τα επιτεύγματα του παιδιού είναι εντυπωσιακά:

Η νηπιαγωγός και αργότερα ο δάσκαλος, δεν αξιολογούν τις γνώσεις ή τις ικανότητες των παιδιών με διακρίσεις και συγκρίσεις. Έτσι τα παιδιά δεν χρειάζονται εξωτερικά κίνητρα για να δράσουν, να προοδεύσουν, να αποκτήσουν γνώσεις και να αναπτύξουν δεξιότητες.  Ο ρόλος του δασκάλου είναι να προετοιμάζει ένα περιβάλλον κατάλληλο για την ανάπτυξη του μαθητή, δηλαδή πλούσιο σε ερεθίσματα κάθε είδους και εξοπλισμένο με πλούσια και κατάλληλα εποπτικά παιδαγωγικά υλικά.

Μαθητής και δάσκαλος αντιμετωπίζονται ως φορείς της γνώσης σε ένα περιβάλλον φιλικό για τον εγκέφαλο.

«Είναι ασύλληπτο, με τι ταχύτητες μαθαίνει ο εγκέφαλος του παιδιού! Αρκεί να διασφαλιστεί η ψυχική του υγεία και η παροχή ποιοτικά και ποσοτικά κατάλληλων ερεθισμάτων στην κατάλληλη ηλικία. Το Μοντεσσοριανό σύστημα, με τη σωστή εφαρμογή του από την μεριά των εκπαιδευτικών, πετυχαίνει όλα τα παραπάνω».

Δείτε διασκεδαστικά παιχνίδια εμπνευσμένα από τη μέθοδο Montessori:

ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ MONTESSORI

*Βιογραφικό κας Μαρίας Ζαφρανά

Η κυρία Ζαφρανά, ομότιμη καθηγήτρια του Τμήματος Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ασχολήθηκε με τον εγκέφαλο και την εκπαίδευση. Εισήγαγε από το 1985 στον Ελλαδικό χώρο τα ευρήματα των Νευροεπιστημών για τη δομή και λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου στο σχεδιασμό αποτελεσματικών αναλυτικών προγραμμάτων στο χώρο της εκπαίδευσης, ιδιαίτερα της προσχολικής.

Βασισμένη στις παιδαγωγικές αυτές θεωρίες και πρακτικές, λειτουργεί στην Θεσσαλονίκη η «Μοντεσσοριανή Σχολή Ζαφρανά», παιδικός σταθμός και νηπιαγωγείο.

https://www.zafrana-school.gr/

 

Leave a comment

Please login or register to review